Markkinoinnilla näkyvyyttä, yhteistyöllä mahdollisuuksia

20.11.2023

Kiitos kaikille Meidän Ristijärvi -päivän vierailijoille ja kuntalaiskyselyyn vastanneille. Saimme arvokasta tietoa siitä, mitkä asiat meidän kunnassamme toimii ja mitkä vaativat lisäpanostusta ja toimenpiteitä. Kyselyyn vastasi 72 kuntalaista, mikä on 6,14 % koko kunnan asukasmäärästä. Osallistumalla kunnan tapahtumiin ja kyselyihin pääset tutustumaan kunnan työntekijöihin ja kunnantalolla tehtävään työhön sekä vaikuttamaan meitä jokaista koskettaviin päätöksiin.

Vain 38 % kuntalaisista tuntee Ristijärven kuntastrategian ja sen tavoitteet. Vaikka puolet vastaajista pitävät Ristijärveä vetovoimaisena paikkana elää ja asua, vain joka kolmannes pitää kuntaa sisukkaasti uudistuvana kasvupitäjänä. Lähes kaikki vastaajat pitivät luontoa vahvuutena, Ristijärvi koetaan myös lapsille ja nuorille turvallisena kasvuympäristönä.

Puolet vastaajista kokee, että kuntalaisille on riittävästi harrastusmahdollisuuksia. Kesätapahtumista Veisuuvestivaali ja Juustoleipämessut koetaan ykköstapahtumana, mutta muutoin toivotaan erilaisille kohderyhmille suunnattuja tilaisuuksia. Kunnan henkilöstöä toivottiin näkyvän enemmän tapahtumissa. Vastaajista 75 % on sitä mieltä, että Saukkovaaran toiminnot tulisi olla yrittäjävetoisia. Saman verran vastaajista on tuulivoimarakentamisen kannattajia.

Kuntalaiset kokevat, että sähköisiä palveluja on tarjolla riittävästi ja asiointi kunnantalolla on helppoa ja vaivatonta. Vastaajien mielestä myös kunnantalon aukioloaikoja voidaan lyhentää. Vaikka kunnantalo on kuntalaisille avoinna rajoitetusti, meille pääsee työaikana ovikelloa soittamalla. Useimmiten asiat hoituvat myös puhelimitse ja sähköpostitse.

Kunnan viestintä on avointa ja riittävää, mutta vain 28 % vastaajista on sitä mieltä, että kunnan markkinointi on monipuolista ja innostavaa. Ristijärveläiset seuraavat enemmän kunnan Facebook -sivuja kuin nettisivuja www.ristijarvi.fi. Päätöksenteko koetaan etäiseksi, minkä arvellaan johtuvan paikallislehden puutteesta.

Ristijärveläisten mielestä rahaa tulisi kohdentaa yleisesti lasten ja nuorten harrastusmahdollisuuksiin sekä Virtaalan ohjattuihin liikuntapalveluihin. Kannatusta saivat erityisesti skeittiparkki, Saukkovaaran ja reittien kehittäminen sekä uusien ulkoliikuntapaikkojen rakentaminen ja kohentaminen sekä kuntoportaat. Samoin toivotaan opastetauluja sekä reaaliaikaista tietoa hiihtolatujen kunnossapidosta. Kylän raitille toiveena on jouluvalot, Esson suoran hidasteet ja torin viihtyisyys. Pappilanrannan leikkipaikan kunnostaminen ja koirapuisto ovat myös useamman vastaajan toiveissa.

Kuten kyllä/ei vastauksissa jo tuli esille, markkinointi ja erityisesti lapsiperheille kohdennettu markkinointi ja mainonta kaipaa kovasti panostusta, kuntalaiset pitävät kuntaa näkymättömänä. Yritystoimintaan kaivataan nostetta ja kylälle grillikioskia. Matkailu- ja liikuntahankkeita kaivataan lisää, myös naapurikuntien kanssa. Opastaulu ja infopiste kuntalaisille ja matkalaisille tulisi olla lähellä 5-tietä, jotta se tavoittaisi myös ohikulkijat. Tämän lisäksi ehdotetaan tienvarsimainontaa yhdessä ympäristötaiteen kanssa, tervetuloa Ristijärvelle!

Ristijärven asuntoja pidetään huonokuntoisina ja asumiskustannuksia korkeina verrattuna naapurikuntiin. Teiden talvikunnossapito koetaan puutteellisena eikä keskustassa ole riittävästi kevyen liikenteen väyliä, hiihtolatua ja luontopolkua nuotiopaikkoineen. 

Kiitosta saivat Virtaalan remontti, kirjastopalvelut sekä rauhallinen ja turvallinen asuinympäristö kaiken ikäisille. Kaikkia toiveita emme pysty täyttämään, emmekä kaikkiin edes vaikuttamaan, mutta teemme yhteistyötä paikallisten yhdistysten ja yrittäjien kanssa, kuntien kuin hyvinvointialueenkin kanssa. Kiitos vielä kaikille kyselyyn vastanneille. Saimme arvokasta tietoa, jota tulemme hyödyntämään kunnan toiminnassa ja palveluiden kehittämisessä.

Lämmintä joulumieltä kaikille, toivottelee Ristijärven kunnan henkilöstö.